Metsäsairila 20 vuotta: Jätekeskuksesta lajittelu- ja kierrätyskeskukseksi
23.06.2026
2010-luvun alkupuoli oli Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskuksella kiivasta rakentamisen aikaa. Rakennushankkeilla tähdättiin sekä palveluiden parantamiseen että lainsäädännön määrittämiin jätteiden hyötykäyttö- ja kierrätysvelvoitteiden saavuttamiseen.

Metsäsairilan jätekeskus vuonna 2010.
Vuonna 2011 aloitettiin hyötyjätekenttien rakentaminen, joka kesti useita vuosia. Näille kentille valmistui vuonna 2014 pienkuormien lajittelualue (johon myöhemmin rakennettiin Kieppi-halli) sekä lajitteluhalli.
Vuonna 2012 rakennettiin koko lajittelu- ja kierrätyskeskuksen kiertävä tie. Nestemäisten jätteiden ja lietteiden käsittely tehostui vuonna 2013, kun neljä uutta lieteallasta valmistuivat. Altaisiin otetaan vastaan rasvan-, hiekan- ja öljynerotuskaivolietteitä sekä sadevesikaivojen ja teollisuuden lietteitä. Lietteet käsitellään esiselkeytyksen jälkeen puhdistusyksikkö geotuubissa.
Uusi siirtokuormauskenttä sekajätteen siirtokuormausta varten valmistui vuonna 2014. Lisäksi alueelle on vuosien varrella rakennettu useita muita kenttäalueita, jotka mahdollistavat jätteiden lajittelua ja kierrätystä.
Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskukselle valmistuneista hyötyjätekentistä ensimmäinen otetiin pienkuormien lajittelualueen käyttöön vuonna 2014. Lisäksi vaarallisille jätteille rakennettiin uusi vastaanottohalli lajittelualueen yhteyteen.
Pienkuormien vastaanottoaluetta kehitettiin lisää Ecosairila -kierrätyksen ja vihreän liiketoiminnan keskus -hankkeessa, jossa luotiin uudenlainen jätteiden ja käyttökelpoisen tavaran vastaanotto Metsäsairilan ja Mikkelin Toimintakeskuksen yhteistyössä. Hankkeen ajatuksena oli, että asukkaat pystyvät jättämään niin jätteensä kuin kierrätettävät tavaransa samaan paikkaan, eikä tarvitse ajella ympäri Mikkeliä. Kiepiksi ristitty pienkuormien vastaanottohalli avattiin helmikuussa 2021.
Mikkelin Toimintakeskuksen lopetettua toiminnan vuonna 2025, ei kierrätettävän tavaran vastaanottoa ole pystytty tarjoamaan samassa laajuudessa. Parik-säätiön kanssa on yhteistyötä sähkölaitteiden osalta sekä omana toimintana kierrätystavaralle on Tuo ja vie -kontti.
Vuonna 2014 valmistunut lajitteluhalli oli merkittävä investointi kohti kiertotaloutta ja askel kohti jätevirtojen tehokkaampaa hyödyntämistä materiaaleina. Hallissa lajitellaan rakennusjätteet kaivinkoneella yhteensä 15 eri jätejakeeseen. Erotellut jätemateriaalit hyödynnetään joko yhteistyökumppanien toimesta tai omassa toiminnassa. Ainoastaan eristevillat ja lajittelurejekti päätyvät loppusijoitukseen.

Metsäsairilan lajittelu- ja kierrätyskeskus vuonna 2022.